SELAMAT DATANG...

... selamat datang ke ONE STOP CRAFT.... blog yang menjadi tempat saya menyuntik inspirasi untuk lebih kreatif, aktif, produktif, dan inovatif, tidak hanya untuk diri pribadi, tetapi juga untuk semua yang meminati ketrampilan (craft) ....

Saturday, May 26, 2012

Tas Sederhana berApplique

Salam Jumpa...
Lama juga tidak mengupdate blog. Berikut ini saya isi entri terbaru dengan tas sederhana yang dihiasi applique mesin. Tas ini adalah tempahan anak saya untuk diberikan kepada guru-gurunya pada Peringatan Hari Guru di sekolahnya, beberapa waktu lalu.

Ini dia hasil tasnya:



Terbuat dari bahan utama kain belacu dengan ukuran cukup untuk memasukkan kertas fail yang biasa ditenteng cikgu dalam plastik jinjing kemana-mana. Akan lebih mudah & cantik kalau ada tas dari kain yang akan lebih lama umurnya. Dari situlah ide membuat tas ini muncul.  Dengan lapisan lining di dalamnya membuat tas ini jadi lebih rapi & indah serta jahitannya akan tersimpan dengan baik di dalam sehingga tidak mudah koyak.  

Untuk lebih memperindah tas, saya tambahkan applique bentuk hati dari kain yang berwarna-warni dengan jahitan mesin. Saya berikan sedikit kreasi di sambungan kainnya dengan corak-corak jahitan mesin.  Secara keseluruhan, anak saya suka dengan hasilnya...:). Seperti ini:



Hanya dengan digulung rapi & diikat dengan pita, siaplah tas-tas ini diberikan sebagai buah tangan untuk cikgu....:).  Hmmmm....hemat, tak perlu dibungkus...hehehe...tapi, tetap cantik kaan...dan lain daripada yang lain!



Beberapa hari selepas hadiah itu sampai ke tangan para cikgu, anak saya bercerita..."bunda.....bunda.....cikgu dah pakai dah begnya...!". Waaah...senangnya hati saat buah tangan kita dihargai oleh orang yang menerimanya.  Jadi makin semangat berkreasi!

No comments:

Post a Comment